Według danych statystycznych, zjawisko rekrutacji pracowników za pomocą mediów społecznościowych, czyli social recruiting cały czas się w Polsce rozwija. Jedna z pierwszy wzmianek o zjawisku social recruiting lub social hiring pojawiła się na łamach brytyjskiego HR Magazine w 2016 roku w artykule „Social media and recruitment: time for a coherent HR strategy?”. Poszukiwanie pracowników za pomocą Facebooka czy LinkedIn, a nie portali rekrutacyjnych, jest jednak wciąż dużo bardziej popularne w Stanach Zjednoczonych lub krajach Europy Zachodniej.
W ATERIMA WORK jesteśmy bardzo aktywni w social mediach – prowadzimy oficjalny fanpage firmy na Facebooku i profil firmowy na portalu LinkedIn. Poza tym, komunikujemy się z kandydatami ukraińskojęzycznymi na dedykowanym profilu na Instagramie. Dodatkowo, nasi rekruterzy aktywnie prowadzą swoje osobiste profile na LinkedIn, gdzie kontaktują się z potencjalnymi kandydatami, a także dzielą się branżowymi publikacjami, swoimi własnymi sukcesami i obserwacjami ze świata HR-u. Jest to więc także ważne narzędzie personal brandingu, które wpływa na tworzenie przez rekrutera swojej własnej marki. Decyzja o uruchomieniu kont rekruterów ATERIMA WORK była efektem naszych obserwacji – niektórzy użytkownicy preferują i cenią sobie kontakt bezpośrednio z pracownikiem firmy.
Poza komunikacją z pracownikami, kandydatami i klientami firmy i budowaniem wizerunku, social media są dla nas bardzo ważnym narzędziem rekrutacyjnym. Nasze media społecznościowe pełnią istotną rolę w rekrutacji kandydatów wyższego szczebla oraz pracowników tymczasowych – zarówno kandydatów z Polski, jak i cudzoziemców.
Jak działamy? Początkowo nasze kanały wykorzystywaliśmy do rekrutacji pasywnej, czyli zamieszczania aktualnych ofert pracy z formularzem aplikacyjnym. Od kilku lat wykorzystujemy jednak potencjał mediów społecznościowych do aktywnego rekrutowania pracowników. Facebook, LinkedIn i Instagram umożliwiają precyzyjne dotarcie do poszukiwanych przez rekrutera kandydatów, dzięki czemu, czas rekrutacji na dane stanowisko znacznie się skraca. Rekruter może dotrzeć do najlepiej dopasowanych do stanowiska osób, a proces pozyskiwania pracowników jest szybszy.
Jak dotrzeć do kandydata idealnego? Ogromne możliwości daje nam także menedżer reklam Facebooka, dzięki któremu możemy precyzyjnie targetować nasze reklamy do wybranych użytkowników, a następnie pozyskiwać kontakty (czyli leady) do kandydatów często „skrojonych na miarę”. Dodatkowo, rekruterzy ATERIMA WORK, bazując na własnej sieci kontaktów, kontaktują się z wieloma kandydatami bezpośrednio na portalu LinkedIn, który stanowi cenne źródło informacji o kandydacie – profil w serwisie to wirtualne CV potencjalnego pracownika.
Rekrutacja za pomocą mediów społecznościowych pozwala również na budowanie relacji i usunięcie bariery na linii rekruter – kandydat. Zmniejsza to stres potencjalnych pracowników i wpływa pozytywnie na odbiór firmy wśród kandydatów. Rekruterzy ATERIMA WORK są dostępni na Facebooku, np. podczas tzw. Dyżurów Rekrutera. W wybrane dni tygodnia pracownicy ATERIMA WORK odpowiadają na pytania kandydatów przez Messengera. Zmniejsza to dystans, a także pozwala w wygodny i szybki sposób na otrzymanie niezbędnych informacji na temat ofert pracy. To także lekki „wabik” dla wszystkich kandydatów, którzy niechętnie podają swój numer telefonu.
W ATERIMA WORK media społecznościowe aktywnie wykorzystujemy jako narzędzie, które umożliwia nam dotarcie do wielu osób poszukujących pracy – również do kandydatów pasywnych, czyli do osób, które niekoniecznie są aktywne na portalach ogłoszeniowych, ale są otwarte na znalezienie nowej pracy. Warto pamiętać, że miejsce poszukiwania pracy w dużej mierze zależy od preferencji, stylu życia i wieku kandydata. LinkedIn, Facebook, a także Instagram to dla nas jedyny w swoim rodzaju headhunter, który pozwala na dotarcie z ofertami pracy w ATERIMA WORK do coraz to większej liczby precyzyjnie dobranych kandydatów.
Media społecznościowe to nie tylko lajki, komentarze i udostępnienia, a rekrutacja z ich pomocą to dużo więcej niż regularne wrzucanie linków do ogłoszeń o pracę. Warto wykorzystywać potencjał social mediów na większą skalę – na przykład jako szybkie i efektywne rozwiązanie braków kadrowych.
Potrzeba
Rekrutacja dużej ilości pracowników na stanowisko: Pomiarowy geofizyczny w Polsce
Nasze rozwiązania
- określenie grupy docelowej potencjalnych kandydatów na stanowisko,
- określenie celu reklamowego, czasu trwania i budżetu kampanii Facebook Ads,
- uruchomienie reklamy skierowanej do wybranej grupy docelowej kandydatów z Ukrainy w mediach społecznościowych: profile na Facebooku i Instagramie ATERIMA WORK.
Korzyści
- uzyskanie szerokiego odzewu w ramach prowadzonej rekrutacji, czyli kontaktów do 93 kandydatów z Ukrainy,
- pozyskanie 23 pracowników gotowych do wyjazdu i pracy na terenie Polski w krótkim czasie,
- zatrudnienie pracowników do pracy w Polsce,
- promocja ofert pracy firmy i budowanie wizerunku ATERIMA WORK jako rzetelnego pracodawcy w mediach społecznościowych,
- pozyskanie kontaktów do kandydatów gotowych do podjęcia pracy w najbliższej przyszłości.